lördag 30 juni 2012

Laxfiske i Risfjordelva

Imorse åkte jag med Peter och Lynda till Mehamns grannby Gamvik för att möta upp Vidar där som väntade på oss I vår stora båt Viking Explorer. Utanför hamnen i Gamviks satte vi sikte på koifjorden som ligger öster om risfjordelva. Väl där ankrade vi upp båten och vandrade över till översta delen av älven för att fiska oss nedströms. Redan i andra poolen krokade Peter en fin lax med sin lätta haspelutrustning och efter en hård fight lyckades Vidar håva laxen som vägdes till 3,2 kilo. Vi fortsatte fiska oss nedströms med endast några kontakter som följd men vid sista fina polen innan havet bestämde jag mig för att låta mitt flugspö få en chans. Efter bara ett par kasst lyckades jag otroligt nog kroka en lax gick och stångade hårt i stenarna på botten, efter några rusningar lyckades Peter håva och väga den till 3 kilo blankt. Vi beslutade nu att återvända till polen där Peter fick sin för ett sista försök innan fiskekortet gick ut i tid. Väl där bestämde sig Vidar för att ge sitt flugspö en chans också och efter att par kast hade han krokat en fisk. Först trodde vi det var en havsröding vilket det finns gott om i älven men när den kom närmre såg vi att det var en brunöring som vägdes till 0,8 kilo. Sedan blev det att bege sig hemåt mot Mehamn igen för att vila ut inför morgondagens fiske.

Påväg in mot land i Koifjord.

Peter med sin fina 3,2 kilos lax!


Jag med min 3 kilos lax.

Vidar med sin otroligt vackra brunöring!

Påväg tillvaka till båten.
Koifjord är en sagoligt vacker fjord
 med bra havsrödingsfiske som skal testas framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar