onsdag 27 juni 2012

3 dagars fiskeäventyr!

De senaste tre dagarna har jag fortsatt guidat Peter på både ännu en dags hällefiske och två dagars laxfiske I två olika älvar.

I förrgår åkte jag ut med Peter till ett helt nytt stort område som jag vilja testa länge.
Efter att ha haft många händelselösa timmar lyckades vi hitta hälleflundrorna i området. Peter krokade först en 137cm lång hälleflundra, endast tre cm kortare än den han fångade dagen innan. Under nästa två drifter tappade jag tre fina hälleflundror efter kort fight och på nästa drift krokade Peter ännu en hälle som var helvild och gjorde flera helt galna rusningar, den mättes till 132cm. Båda hälleflundror återutsattes.

137cm hälleflundra.

 Inte många som lyckas fånga 3 hälle över 30 kilo på två dagars fiske!
denna på 132cm.


Igår guidade jag och Vidar Peter och Lynda på laxfiske i Laggoelva med våra nya fyrhjulingar.
Väl framme vid älven hinner vi inte ens hälla upp vårat morgonkaffe innan Peter krokat en lax som fightar ursinnigt och lyckas vinna duellen efter några minuter. Runt lunch lyckas Peter kroka en lax till och denna gång stannade den kvar på kroken helt vägen och vägdes senare till drygt 4 kilo. Fyrhjulskörningen var sjukt kul under dagen och de fick verkligen visa va de gick för då det tidvis var tuff terräng.


Påväg från Laggo marina upp mot älven.

Peter med dagens fångst, drygt 4 kilo!

Laggoelva rinner fram i en helt fantstisk miljö!
Det är väldigt lättfiskat med flugspö pga väldigt få träd längst även.


Idag guidade jag Peter på laxfiske med fluga i en liten laxälv endast en kvarts körning från Nordic Safari. Även idag fick jag vänta med kaffet då Peter kroka en lax redan på andra kastet. Den gjorde ett flertal fina hopp och rusningar innan den tillslut hamnade i min håv och vägdes till 2,4 kilo. Senare under dagen under vårt fiske nedströms krokade han ytterligare två lax. På vägen tillbaka till bilen fiskade vi på ett flertal laxar som vi såg tydligt nere i älven från stigen vi gick på men utan resultat. När vi kom fram till bilen igen beslutade vi oss för att gå bort till bron vid utloppet för att se om det var några lax på väg upp, väl framme räknar vi till ca 20 lax som samlats för att stiga i älven!

Peter med sin flugfångade lax på 2,4 kilo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar