lördag 9 juni 2012

Två 150cm+ hälleflundror på samma vecka!

Imorse åkte jag ut på guidning med två tyska grupper, team Comoran och team Deubel. Båda grupperna hade bara en sak i tanken på vägen ut till fisket, heilbutt, heilbutt und heilbutt!

Första timmarna blev dock lite sega då drifterna var löjligt långsamma. Efter ett par timmar satte både tidvattnet och vinden igång och hälleflundrorna svarade direkt. Först lyckas vi landa en liten hälle i min båt sedan helt plötsligt bänder team Comoran enriktigt fin hälle och efter att ha sett ett par rejäla rusningar smäller det på en hälle i vår båt också. Team Comoran hälleflundra måttas till 145cm och återutsätts sedan. Även hälleflundran i vår båt släps tillbaka efter att ha mäts till 127cm. Team Deubel tar ganska snabbt en hälle till dock en liten denna gång. Jag Lyckas strax efter landa en dryga 80cm hälle som får bli båtens matfisk för dagen. Precis när vi ska avsluta efterföljande drift för att vi glidit in på grunt vatten smäller det på en fin hälle även för mig. Trots att jag att jag pressar tummen på spolen på min Accurate bx400 drar hällen ut lina så rullen skriker och spöt böjer sig så toppöglan nästan slår i relingen på båten. Efter 5-6 tokrusningar lyckas vi landa en hälleflundra på 151 cm och 48 kilo enligt hälleflundratabellen. Slutsumman för dagen blev 6 hälleflundror var på de 4 största fick gå tillbaka för returmatch om nått år.

 Jag har väntat ett helt år på att fånga en hälleflundra över 140cm och nu har man dragit två hälleflundror över 150cm på mindre än en vecka, helt galet! Båda dessa har huggit på min favoritjigg Mieko Predator Tail blå/silver. Den jiggen kommer få mycket fisketid resten av säsongen!


 Total lycka!

 Otroligt glad gäst med sin drömfisk,
145cm/42kilo!
 Fin hälle som mättes till 127cm.

Lycklig gäst med sin första hälleflundra!

Liten men vacker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar