söndag 6 november 2011

Gotland dag 5 och 6

Dag 5

Igår åkte vi över till östra sidan av Gotland för att testa dess fiske.

Dimman låg helt galet tätt, sikten var ca 10 meter under hela morgonen. Jocke plockade ganska snabbt en havsöring strax över kilot, blank och fin. Därefter hade han en riktigt stor (3-4 kilos) efterföljare som plogade tio meter mot honom, gjorde ett hugg men blev inte krokad och plogade bort igen efter att ha blivit skrämd av kroken. De närmaste timmarna var fisket segt då dimman hade lättat men vinden fortfarande var obefintlig så öringarna var riktigt svårflörtade. På väg tillbaka till bilen vandrar vi förbi en liten djup vik med ca  30cm vatten som djupast. Plötsligt ser vi en plog i den lilla viken och vi kastar alla tre, mitt bete hinner knappt landa innan en lite finare gädda slukar mitt bete, tyvärr hade jag i hettans stund glömt tafs så gäddan kapade linan nästan lika fort som den hade huggit. Den närmaste halvtimman hade vi efterföljare i var och vartannat kast men det var svårt att få dem att hugga, jag och Jocke lyckade dock landa varsina gäddor. Runt lunch åkte vi till ett annat ställe på östkusten för att fiska lite havsöring. Jocke fick ganska snabbt ytterligare en öring strax över kilot men sedan gav vi upp för dagen för att åka hem och ladda för utgång i Visby senare på kvällen.

Den andra gruppen ringde och berättade att de hade fått 11 öringar fördelat på dem 4a dock endast småsprall och en lite större lekfärjad öring på ca 1,5 kilo.

Jocke med en fin öring.

Nu är det Christian som är Mr.Svartlax!

Ännu en svartlax fick han.

Dag 6

Idag var vi riktigt slitna efter gårdagens härjande i Visby, vi steg upp ”relativt” sent men bestämde oss för att åka ner här på sydkusten för två timmars fiske innan solen gick ner. Väl på plats krokade först Christian en gädda på 3,5 kilo och sedan Patrik en liten blank sprall. Strax därefter tog jag en på strax över kilot. Solen var på väg ner över horisonten då vi kom fram till en fin fiskeplats lite längre upp på kusten där jag några dagar tidigare fick 7 kilos gäddan. Idag var det ingen aktivitet på gäddorna i viken men Christian lyckades kroka en liten snipa runt kilot innan det var dags att åka hem och ladda inför resans sista fiskedag imorgon.

Jag med en fin liten öring.

Häromdagen tog vi ett par öringar
 som blev helt fantastisk mat!