onsdag 2 november 2011

Gotland 2011, dag 1 och 2

Detta är tredje året som vi i nu före detta KY-2 åkt till Gotland på jakt efter det blanka silvret.

Dag 1

Igår  var min och Johans första fiskedag här på Gotland.
Vi ställde klockan på 05:30 och mötte upp Kenny och Jocke, två före detta klasskamrater som är uppvuxna och bofasta här på Gotland. Vädret var egentligen inte optimalt då vinden var näst intill obefintlig. Vi valde att åka upp mot Fårö för att testa vår lycka. Redan efter ett par kast krokade Kenny en fin 3+ som tyvärr gjorde en rullning för mycket mot slutet och slet sig. De nästkommande timmarna testade vi några nya ställen men det var riktigt segt fiske. Vi valde att åka vidare och lyckades hitta ett  fint ställe som såg riktigt ”giftigt” ut. Redan andra kastet hade jag på en lite större fisk men som tyvärr slet sig då mothugget var aningen ringrostigt efter säsongens havsfiskande. Därefter hade vi allihop ett flertalet kontakter med 2 till 3kg+ öringar. Kenny fick en fin 1,8 kilos blänkare och strax därefter fick Jocke ett riktigt fint hugg och lyckades efter ett tag landa en riktig silvertorped på ca 3,5 kilo! Strax därefter kom dagens tredje och sista fisk, en liten sprall som Jocke lyckades lura, blank men inte riktigt rätt storlek.

Stannade till vid en vacker fyr för lite grillning

Jockes riktigt fina havsöring!

Dag 2
Klockan ringde tidigt även denna dag, vinden hade vänt lite mot sydväst så idag begav jag och Johan oss mot Gotlands västra kust. Dagen fiske kan sammanfattas med många men naggande små! Vi fick fem sprall under dagens första hälft, därefter blev det att åka upp mot Visby för att möta upp med Daniel, Christian och Patrik som kom med Gotlandsbåten för att göra oss sällskap i jakten på det Gotländska silvret. Eftersom det var ett bra tag sedan de var på Gotland sist var de riktigt taggade på att hinna lägga några kast innan solen gick ner. Vi åkte till ett fint litet rev och la några snabba kast och redan efter fjärde kastet lyckades Christian kroka en fin liten öring. Sju öringar lyckade vi fånga denna korta men produktiva dag. Imorgon hoppas vi att öringarna med lite grövre kalliber är på hugget!

Liten men första.

Johan med sin första.

En halvtimma efter Gotlandsbåten lade till i Visby!