tisdag 30 oktober 2012

Gotland dag 1,2,3,4 & 5

Jag och Johan anlände i Visby med färjan kl 00:05. Efter att hittat boendet strax söder om Visby, packat upp samt förberett fiskeutrustningen inför morgondagens premiärfiske var klockan 03:30. Vi skulle möta polarna Kenny och Jocke kl 06:00 dagen efter.

Dag 1

Väckarklockan ringde 04:50, efter tre snoozningar och tio minuter steg vi upp. Vi mötte upp med Kenny och Jocke inne i Visby och begav oss norrut till en fin strand. Första partiet vi fiskade av gav inte någon kontakt men längre bort på stranden stack ett rev ut. Kenny räcker upp näven och säger jag har en fin blänkare, mellan 3-4 kilo på! Vi samlas alla runt Kenny, hjälper han att landa fisken och tar några snabba foton innan Kenny sätter tillbaka öringen som snabbt simmar ut mot revet igen. Vi börjar samtliga fiska oss ut mot revet igen i hopp om att den fina öringen hade sällskap. Helt plötsligt smäller det på en finare öring på mitt bete som direkt går upp och gör två höga hopp. Efter en relativt odramatisk fight tar Kenny fisken i spolen, vi väger fisken fort med våg och vågnät, vågen visar 4 kilo. Under resten av dagen fiskar vi av 4 områden på norra gotland, vi tog tre sprall alltså fisk under 50cm och Kenny tog ytterligare en fin fisk på 2,3 kilo!

Kenny med sin fantastiskt fina havsöring!

Dag 2

Efter att gått och lagt sig direkt när vi kom hem kl 19 kvällen innan var vi riktigt utvilade när vi gick upp kl 6 denna dag.  Jag och Johan åkte upp en bit norr om Visby och testade ett fint område där vi fått fisk tidigare år men denna dag gick det för stora vågor som rullade våldsamt in över pallarna. Jag lyckades dock med bedriften att kroka min minsta gotlandsöring hittills, på ca 25cm. Vi gav upp tanken att fiska pålandsvind och begav oss till östra gotland och lugnare förhållanden. Väl där möter vi upp med Jocke som visar oss några fina områden.  På första stället krokar Johan en gädda på ca 5 kilo på fluga och Jocke krokar en sprall. På nästa område hittar vi en lite lagun där det hade samlats riktigt många små gäddsnipor. Vi fångar 19 snipor runt kilot och alla tre av oss missar varsin betydligt finare gädda i lagunen vilket mycket väl kan ha varit en och samma gädda. På ett rev utanför lagunen plockar sedan Jocke 3 öringar snabbt och har kontakt med dubbelt så många, även jag plockar en sprall och missar ett par hugg. En av öringarna har en respektabel vikt på drygt 2 kilo! Sista området för dagen ger oss varsin snipa men vi hade samtliga flera plogar efter våra beten.

Johan med sin flugfångade gädda.

Jocke med en av alla de snipor vi fick.
Gäddorna är otroligt vackra här på Gotland!

Jocke med en fin öring på dryga två kilo!

Dag 3

Denna dag åkte vi över till östra sidan av ön, under dagen besökte vi tre olika områden och fick fisk på samtliga. Johan började dagen med att ta sin första Gotlandsöring en 3 kilos öring på fluga! Vi fiskade vidare och plockade några sprall sedan fick Jocke ett fint hugg endast fem meter ut, efter en tuff fight på grunt vatten landades fisken och uppskattades till knappa 4 kilo! Resultatet för dagen blev 10 öringar allt som allt.

Johan med sin första Gotlandöring, 3 kilo!

Jocke med ett riktigt fint exemplar!

Jag med en Gotlandssprall.
Dag 4
Även denna dag åkte vi till östkusten men denna gång lite längre söderut. De första tre områdena vi besökte såg riktigt fina ut men öringarna var inte på hugget, de var endast framme och nafsade försiktigt på våra beten. På fjärde området för dagen var däremot öringarna på hugget, på relativt kort tid tog vi 8 öringar, dock uteblev den där fina toppfisken/fiskarna vi fått de tidigare dagarna.

Sprall!!!

Dag 5

Eftersom vädret och vindriktningen var den samma som gårdagen åkte vi idag mot samma kust stäcka som dagen innan. Kort och gott kan man säga att denna dag blev som gårdagen, enda skillnaden var en toppfisk på drygt 2 kilo som jag tog runt lunchtid.

Igår kom Daniel, Patrik och Karlsson till Gotland för att fiska ihop med oss resterande dagar. De hade riktigt bra fiske antalsmässigt sett idag då de fick 16 öringar med en fin 1,8 kilo öring som toppfisk, samt en riktigt vacker förvildad regnbåge på ca 1,5 kilo.

Karlsson med sin första Gotlandsöring för den här resan.
Bra start, 1,8 kilo!

Toppfisken på drygt 2 kilo gav en riktigt bra fight!

Karlsson med sin fina regnbåge!