onsdag 7 september 2011

Fortsatt bra hälleflundrafiske!

Igår eftermiddag annlände en grupp från Ryssland som var jättetaggade på att fiska hälleflundra här i Barents hav runt Nordkyn.
 Turen började vid en udde tjugo minuter ut och efter att ha spenderat 3 timmar i området och endast lyckats landa en mindre hälleflundra och vetskapen att mörkret infaller inom ett par timmar bestämde jag mig för att åka mot området där jag, S-O Larsson och David Lundqvist hade haft helt sjukt hälleflundrafiske ihop två dagar innan, man var ju nyfiken på om fisket vi hade var en gigantisk lyckoträff eller om området hyser en enorm mängd hälleflundra! Med gasen i botten och fören mot hällhole bestämmer jag mig dock för att låta hotspoten vila och istället ge oss iväg till ett ställe ett par distans längre bort. Väl där hinner jag inte släppa ner min Predator tail som hade varit glödhet passet innan till botten innan det tar stopp, bromsspaken bottas och jag pressar stenhårt spöt i ett kraftigt mothugg vilket får hälleflundran att bli totalt galen och rusa cirka 50 meter under båten. Toppöglan på spöt låg en lång stund under kölen på båten innan hälleflundran lyckades vända runt båten. Efter några rusningar senare kommer en fin hälleflundra upp som mättes till 125 centimeter. Det är inte den största hälleflundra jag fått men utan tvekan den roligaste fighten! Ryssarna stämde upp i ett glädjevrål, varpå jag sa till den ena att nu drar vi en drift till över samma område så ska du få en likadan. Fem minuter senare när vi passerar samma ställe smäller det till i hans spö och upp kommer en 124 centimeters hälleflundra. Efter en rapp fotosession lägger vi en till drift varpå jag säger – Nu är det dags för ett dubbelhugg! några minuter senare smäller det först på på mitt spö för att sekunden efter smälla på även på hans spö. Jag kände rätt snabbt att min var mindre så pressade upp den till båten för att snabbt släppta tillbaka den och assistera ryssen men när ryssens flundra närmar sig båten ruskar den helt vansinnigt på huvudet och lyckas dessvärre slita sig men ryssen verkade lika glad för det! J
Förutom dessa tre landade hälleflundror så togs ytterligare två hälleflundror, en 100 och en 132cm! Allt detta skedde under två timmar!  Sådana här dagar när verkligen ALLT klockar är det extra roligt att vara fiskeguide! :)

Hälleflundror kan ta stora byten med sådana käftar!


En riktigt nöjd gäst!


Helt underbart väder att drilla hälle i!


Den mindre dubbelhuggshällen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar