måndag 20 juni 2011

Utforska hälleflundraområden österut

Flera gånger när vi åkt ut på jakt efter hälleflundra har vi åkt ut mot Kinarodden då vi bevisligen bekräftat det som ett hällerikt område. Flera gånger har jag funderat på att utforska hälleflundrafisket österut. Jag har spenderat åtskilliga timmar åt att studera områden österut på sjökortet. Har fått tips om ett par heta hälleflundraområden där från en yrkesfiskare. Som ni vet är det för en sportfiskare svårt att släppa ett område som alltid ger fisket man är ute efter men inatt åkte jag ut mot öst istället för väst för att utforska hälleflundrafisket där.  Jag åkte ut ett par timmar innan högvattnet nått som högst, precis den tid då det strömmar på som allra bäst. Första timmarna hade jag inte en enda hälleflundra-känning trots att tidvattnet gick in i rask takt. Har ju fått höra att ostanvind här uppe är riktigt dåligt fiskeväder och ostanvind har det varit här i tre veckor nu. Tankarna gick runt i huvudet på mig, detta område ser ju ändå så hett ut på sjökortet, ska jag lägga en drift till lite längre upp eller ska jag åka över till området runt Kinnarodden. Som tur var la jag en drift till lite längre norrut på samma grund och strax efter nersläpp suger något in min jigg och biter tag. Känns direkt att det är hälleflundra som bitit sig fast. Tyvärr kände jag oxå snabbt att det inte var någon rejäl pjäs, men alltid kul med lite hälleflundra på kroken. Hälleflundran väger bara ett par kilo och släps snabbt tillbaka för att växa sig större. Nu hade vattnet börjat röra sig utåt igen och strömmen tilltog åt andra hållet efter att ha varit stilla i flera timmar. Nästa drift känner jag att något större är på och pillar försiktigt på jiggen, sådär som bara hälleflundra kan göra. När jag i slutet på driften tar upp min blåa Mieko predator shadjig saknas de sista 5 centimetrarna på jiggen, med bitmärken som liknar mer en haj än något annat går pulsen upp. Jag sätter på en ny jiggkropp och lägger om driften på samma ställe. Ganska snart börjar något nafsa likadant i jiggen igen och även denna gång när jag tar upp jiggen saknas stjärtpartiet och tandmärkena syns än tydligare i den nya jiggen. Det är en rejäl hälleflundra som lekt med min jigg. Jag sätter på en ny jigg igen och gör flera drifter till över samma ställe men har inga fler kontakter där. Klockan närmar sig 12 på dagen och jag har varit vaken över 30 timmar varav 12 timmar spenderade på sjön, dags att åka hem och få lite sömn och ladda batterierna för nästa gång man ska ut och fiska efter drottningen i djupet.


 
Såhär bra blir foton när man ställer kameran på självutlösare hehe


Senaste veckan har torskfisket fortsatt varit helt otroligt och våra gäster har fått många och stora torskar runt 15 kilo varje dag. Två gånger under veckan som varit har våra tyska gäster haft på riktigt stora hälleflundror men båda gångerna har hälleflundrorna tillslut vunnit kampen. Den ena av dem efter att ha visat sig uppe vid ytan för att sedan ursinnigt dyka mot botten igen, den hälleflundran uppskattade gästerna till ca 40 kilo. En hälleflundra på ca 20 kilo och en mindre på ca 8 kilo har dock gästerna lyckats landa under veckan som varit.


Här är en av våra tyska gäster
 som lyckats landa en ca 20 kilos hälleflundra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar