onsdag 1 juni 2011

Hälleflundra på schemat

Denna vecka har det stått hälleflundra på schemat! Det hela började i måndags när Lasse ringde mig och sa att de hade fångat en 130 cm lång hälleflundra, jag fråga vem som hade fångat den och svaret var JAG! Att säga att Lasse var nöjd skulle vara en underdrift, Han var med all rätt exalterad, otroligt lycklig och mer därtill. Resten av dagen pratades det nästan uteslutande om hälleflundra :)
 Igår åkte jag ut med en tysk grupp som vi har här på Nordic Safari och guidade lite fiske, vi fiskade med lättare utrustning på grund med 1-5 kilos fiskar. Vi fick all möjliga arter under turen. När guidningen var klar åkte jag ut igen för att fiska lite på egen hand och mötte då Gällivare-trion ute vid området runt kinnarodden. Jag la mig bakom dem på första driften och såg hur Håkans spö bändes rejält, det kunde bara ha varit hälleflundra. Tyvärr släppte den lika fort som den högg och Håkan tog upp betesfisken för att se om den fortfarande gick att fiska med och fann då en båge med hälletänder på båda sidor fisken. Ett par minuter efter passerade jag samma ställe och fick ett seriöst hugg på spöt med betesfisk som jag hade i en spöhållare, jag tog snabbt tag i det och gjorde ett kraftigt motthugg och lyckades kroka hälleflundran. Efter en hård men kort drillning landar jag en 115cm och 16,5 kilos hälleflundra. Detta var min första hälleflundra någonsin men knappast den sista! Bara ett par minuter senare hör jag över radion att även Håkan lyckats kroka en hälleflundra, 111cm och 15,5 kilo. 
Det känns verkligen som om hälleflundra säsongen har startat på allvar nu, dessutom har vi hittat många fina hälleflundraområden nära campen.

Lasse med ett seriöst spöböj!


Här mäts hälleflundran till 130cm!


Här har vi Lasse med sin 30 kilos hälleflundra framför Nordic Safari

 

Jag med min 115cm långa hälleflundra


Här är Håkan med sin livs första hälleflundra!


Total lycka!

 Nu är Gällivare-trion ute på sin sista havsfisketur här på Nordkyn för den här gången så vi önskar dem alla skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar