tisdag 17 maj 2011

Hitta hälleflundra i Barents hav

Jag är tillbaka I Mehamn för att börja mitt nya jobb som guide för Nordic Safari.

Mitt första jobb är att finna hälleflundra-hotspots i Barents hav. Fisketeamet denna vecka är S-O Larsson från Mieko Fishing, Robert Fjällborg från Fjällfoto samt campmanagern Vidar.

S-O, Robert och vidar fiskade dagen innan jag kom upp till Mehamn och de lyckades fånga te hälleflundror under dagen. Nu i söndags var första dagen jag hängde med ut för att utforska hälleflundrafisket här runt Nordkyn. Jag, S-O och Robert åkte ut mot västra delen av Nordkynhalvön och havet där låg som en spegel. Lyckligtvis var strömmen stark nog för att våra drifter skulle bli effektiva. Under de första timmarna hade vi många försiktiga hällehugg men runt lunch lyckades Robert kroka en hälleflundra. Efter en kort men rejäl fight lyckades han landa en 88 cm lång hälleflundra som snabbt fick simma tillbaka och växa på sig tills nästa gång.


 
 Vidar drillar hälleflundra

 Vidar med dagens största (16kilo)

Jag som kollar efter hälleflundrabitmärken på min jigg

Robert säger hejdå och på återseende

Imorgon ska vi ha en liten hälleflundratävlig, team Nordic Safari som består av mig och Vidar och team Mieko/Fjällfoto som består av S-O och Robert. Jag har ett par äss i ärmen och är inte den bästa förloraren så önska mig skitfiske! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar