tisdag 6 november 2012

Gotland, resans sista dagar

Dag 8,10,11 är knappt värt att nämna då vädret försvårade det rejält för oss. Dessutom var min och Johans fiskeenergi på väg att ta slut och vi båda var lite halvkrassliga. Det tar verkligen på energin att vada flera kilometer i midjehögt vatten dag efter dag. De flesta av dessa i hård vind och höga vågor där man bokstavligen måste hoppa då de kommer för att undvika ett bad. Vi fångade endast några sprall per dag och några gäddsnipor.

Såhär tufft kan fisket vara på Gotland.
Hård vind, höga vågor och grummligt vatten.

Havsöringsfiske på Gotland är tufft och ibland svårt men otroligt kul och chansen att fånga 2kg+ är betydligt högre här än på mitt kära Västkusten gör ju det hela lite mer spännande!

Dag 9

Denna dag tog jag och Johan några timmars sovmorgon då vi som sagt började bli något slitna.

Vi satt och käka frukost och tvingade i oss starkt kaffe för att vända dagen till vår fördel då vi ringde de andra och hörde hur deras första fisketimma hade gått. De hade fått en handfull öringar, största på 2 och 2,5 kilo samt några större fisk tappade. Vi hinkade i oss kaffet och slängde oss ut i bilen. Väl framme vid dagens fiskeplats fiskade vi av ett stort och fint område som alltid brukar ge några fisk och dessutom vanligtvis någon finare. Denna dag var havsöringarna dock icke där, vi åkte vidare till en udde där vi aldrig fiskat förr men som på Google maps såg väldigt fin ut. Vi fiskade av 2/3 av udden utan mer än en fin efterföljare på dryga 2 kilo. Jag gick då tillbaka till början av udden och fiskade av den tredjedel som vi inte fiskat av. Där hade jag ganska snabbt några hugg, efterföljare samt en mindre tappad fisk. Jag fiskade mig ett 50-tal meter bort och där får jag helt plötsligt ett riktigt fint hugg längst ut precis när betet landade i vattnet och jag krokar fisken. Fisken släpper dock ganska fort så jag tokvevar hem betet för att snabbt kunna kasta ut igen, när jag har ca 10 meter lina kvar att veva in bryter betet ytan så jag gör ett snabbt spinnstopp. Då hoppar en 3 kilos öring upp ur vattnet med mitt bete i käften, jag lyckad dock inte göra mycket till mothugg. Snabbt lägger jag några korta kast för att lura denna öring till hugg igen, han följer efter tre gånger utan att göra mer än småpilla på betet. Jag gör några långa kast igen och har ett flertal riktigt hårda hugg men lyckas inte kroka någon fisk. Tio minuter senare krokar jag en havsöring tio meter ut efter mitt klassiska sista vevstopp, öringen är utan tvekan den argaste fisk jag krokat under mina 4 resor till Gotland. Efter en spännande och hård fight får jag tag på öringens stjärtspole och kan väga den i ett vågnät till drygt 3 kilo!
Daniel med en tvåkilos öring!

Karlsson men en fin 2,5 kilos.
Strax innan tappade han en större fisk i slutet av fighten!

Här är jag med dagens största, lite drygt 3 kilo.

 

Den årliga Gotlandresan är över för i år, vi har haft otroligt kul, vi är otroligt slitna men vi har fångat riktigt många och fina fiskar! Va sägs om 11 fisk över 2 kilo, varav 6 var över 3 kilo!
Nästa år kommer vi tillbaka till detta havsöringens paradis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar