onsdag 19 september 2012

Svårflörtade hälleflundror

Här om dagen anlände Kristoffer från Mieko Fishing här i Mehamn.
Första dagen åkte vi ut i den hårda blåsten och försökte få lite hälleflundra, De var dock inte på hugget alls. Vi nötte vidare och slutligen lyckades jag bända upp en liten hälle på 94cm. Efter den hällen hade vi båda ett par kontakter men ingen som ville bita nå hårdare. På sista driften innan vi var tvungna att bege oss hemåt hade jag en hälle som var fram och provsmaka på min sej jag hade tacklat på ena spöt. Den vägrade att bita men när jag vevade upp och sedan släppte ner en jigg jag hade tacklat på andra spöt small det till rejält. Direkt gjorde hällen huvudskak som böjde spöt ca en meter upp och ned och satte av i en 20 meters rusning och sedan klev av.

Andra dagen  var det styv kuling så vi metade plattfisk och småsej. Vi körde då med 9,2 fots Parabellum UL spinn vilket gör detta lätta fisket otroligt kul!

Tredje dagen var planen att dra ut på hällefiske igen då det lovades ”ok” vindförhållanden i alla fall. Men väderprognoser håller inte alltid vad de lovar, det var lite mer vind än vad som lovades. Vi testade att gå ut med båten men vände ganska snabbt tillbaka då vi aldrig vill ta risker på sjön!

Fjärde dagen var väderprognosen riktigt positiv. Planen var att åka ut till ett område där vi aldrig fiskat hälle förr men som jag verkligen tycker stinker storhälle! Väl på plats, precis vid soluppgång hade jag en kontakt nästan direkt men den hällen ville inte bita sig fast på min Predator Tail. Andra driften lägger vi på samma linje för att försöka lura hällen till att hugga hårdare denna gång men driften blev helt resultatlös. På drift 3, 50 meter från de tidigare är det något som smakar på min sej som jag har tacklat på ett spö i spöhållaren några sekunder senare slutar känningarna på det spöt, hällen har då sett min Predator Tail och smäller på stenhårt! Efter en bra fight kommer en flundra upp som vi mäter till 112cm, liten men tuff! Vi fortsatte lägga drift efter drift men utan resultat. Jag är mer eller mindre övertygad om att det ligger en 100kg+ på detta område, tyvär ville den inte bita på våra jiggar eller betesfiskar denna gång, nästa gång kanske turen är på vår sida!? Vi åkte till ett annat område i närheten, efter ett par timmars fiske får Kristoffer sin första hälle på kroken, ingen stor flundra men galet stark. Den gör flera rusningar till botten för att sedan lugna ner sig, tas upp i båten, mätas till 91cm och sedan återutsättas, total lycka!
Kristoffer filmade en del under fisket, han kommer att publicera en kort film om fisket så håll utkik på Miekobloggen!
 
Jag med hälle.

Kristoffer med sin första hälle!

Otrolig fight denna 112cm hälle bjöd på!
 
 

1 kommentar:

  1. Har påbörjat att kolla igenom filmerna och sortera lite i det. Så det kommer komma upp ett par stycken på http://www.miekofiskeblogg.blogspot.se/ när jag har hunnit klippa till dom.
    /Kristoffer

    SvaraRadera