onsdag 12 september 2012

Hälleflundra på 180cm!!!

Förra veckan besökte ett rysisk team oss för tredje gången på ett år!

Veckan startade med riktigt dåligt väder men dag 3 var vi äntligen ute på havet. Jag och min kollega Artur guidade från varsin Dolmöy 230 Fisker.  Först gick vi på att fiska efter lite torsk och fick under detta fiske en del fin uer (kungsfisk) som bonus. Senare samma dag åkte vi till ett bra område för hälleflundra. Vi fiskade i 3 timmar, ingen i min båt hade en enda kontakt medans Arturs båt hade 3 hälleflundror på kroken varav en var riktigt stor men släppte efter 10 min fight och en pumpades upp hela vägen till ytan och uppskattades till ca 30kg innan den dök mot botten i en jäkla fart och slet loss kroken.

Dag 4 vi åkte tillbaka till hälleflundraområdet direkt på morgonen och redan på första driften får Igor i den andra båten på något riktigt stort men pga. av en skadad axel var han tvungen att direkt ge över spöt till Artur som började bända upp monstret! Dessvärre började Artur känna av en gammal ryggskada efter några minuters bändande men han kämpade vidare trots smärtan och 20 minuter och 4 bottenrusningar till 130-170m djup senare kom äntligen monsterhällen upp till ytan. Jag krokade snabbt hällen med hajkroken och säkrade den även med ett lasso runt spolen. För att mäta den lättast hoppade jag och Artur i det kalla Barents hav i våra torrdräkter och mätte hälleflundran till otroliga 180cm, 80 kilo enligt hälleflundratabellen. På driften senare får Morten på en fin hälle som bjuder upp till en bra fight och senare mäss till 142cm. Efter denna hälle dör vinden ut totalt så vi bestämmer oss för att åka ut till en grundtopp på 80 meter för att fiska torsk och sej. Detta fiske är dock trögt, vi hittar massor av sej från 1-2 kilo vilket är riktigt kul på lätt utrustning men de stora är frånvarande. Efter några timmar på grundet är det hög tid att bege sig tillbaka till marinan men på väg tillbaka ser jag att vinden tilltagit lite igen på hälleflundra hot spotten så jag bestämmer att ge den en sista drift. Efter endast 10 minuters driftande smäller det på en fin hälle på Mortens spö igen. Väl uppe i båten mäts den till 145cm!

Dag 5 var det än en gång dåliga väderförhållanden men dag 6 gav vi oss iväg upp på fjället för att se om fjällöringarna var på hugget såhär sent på säsongen. Efter en timmas vandring når vi äntligen den fantastiska sjön. Efter en trög inledning börjar fisken äntligen nappa och i slutet av dagen har vi fångat 13 höstfeta fjällöringar med topp på ca 1,5 kilo.
 
180cm hälle!

Alltid kul med lite delikat bonusfisk!

Småsej på UL-spö är sketkul!

Artur kämpar med en ca 30 kilos hälle
 som tillslut gick vinnande ur kampen!

Barents hav kokar av fisk.
 
Jag har säkrat en 145cm hälle med hajkroken.
 
Här är fångstmannen Morten med den i båten.

På våran väg tillbaka till marinan.
 
Sjukt vacker fjällöring!
   
Jag med en av de 13 öringar vi fick denna dag.
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar