tisdag 6 december 2011

Första veckorna i Mexico

Jag måste erkänna att jag varit förhållandevis dålig på att posta bloggar sedan jag kom till Mexico. Annledningarna har varit många, på vissa håll extremt dålig tillgång till nätet och i andra fall el att ladda databatteriet med. Men inga fler ursäkter nu, här kommer mitt första Mexicoblogginlägg.

Resan till Mexico började med att besöka min syster, hennes man och deras lille pojk Emil i Mexico City en vecka. Mexico City är en riktigt speciell stad, den är otroligt stor och har en trafik utan dess like. Förutom att testa det mesta i matväg fick jag sista dagen i Mexico city vara med på ett Mexikanskt bröllop vilket var otroligt kul och en annorlunda upplevelse. Dagen efter Bröllopet var det dags att röra sig vidare till nya äventyr i Mexico, med plan från Mexico city styrdes kosan väster ut mot Baja California Sur och staden Cabo San Lucas.
I Cabo San Lucas stannade jag en vecka och fick det otroliga tillfället och nöjet att följa med Martin Falklind och Robert Jonsson med flera ut på lite offshore fiske i två dagar.  Deras plan var att fiska marlin från kajak och filma det hela. Under dessa två dagar lyckades teamet fånga ett par marlins från kajak vilket var riktigt häftigt att beskåda från första parkett! Under dessa två dagar fick jag dessutom nöjet att drilla och landa min första dorado en fin doradohona på ca 6 kilo, dagen efter även en doradobull. Alltså en hane, vilket man tydligt ser på den Frankensteinliknande pannan, vikten uppskattades till mellan 8 och 10 kilo! Jag bockar och bugar för upplevelsen och ser fram emot att se det färdigklippta kajak vs marlin resultatet!


Min första men förhoppningsvis
 inte sista doradobull!

Robert med en grann doradobull.

Janne med en fin doradohona!



Förutom båtfisket passade jag även på att hänga med Robert Jonsson på lite urban angling vilket var en upplevelse för sig då det ibland kom in stora stim av barracudor och panfish vid piren vi fiskade vid.  
En liten men tuff barracuda!


Efter en vecka i Los Cabos blev det buss upp mot La Paz, en något mindre turistisk stad med betydligt charmigare. I La Paz ska jag stanna i 4 veckor hos en vän German som bor strax utanför La Paz vid en helt underbar liten strand.
Jag har flera gånger varit nere vid strandens utkanter och fångat en del mindre fiskar bland annat needlefish och någon liten art som jag vet används som bete vid big game fiske, som sagt inga giganter men ändå kul med lite nya arter.
Stranden, restaurang mm driver en riktigt trevlig Mexikansk familj. Här om dagen bjöd de med mig i sin lilla båt på lite kustnära trolling. Vi åkte ut en timma innan solnedgång vilket enligt dem är den bästa tiden för kustnära fiske. Första 40 minuterna hände absolut ingenting och jag var mer eller mindre på väg att ge upp då vi helt plötsligt 30 meter snett framför båten såg ett par större fiskar jaga upp ett stim av små sardiner över ytan. Jag vevar upp min Rapala Max Rap sjukt fort för att hinna lägga ett kast innan fiskarna letar sig vidare. Så fort jag fått upp betet kastar jag ett par meter bortanför där en av fiskarna först visade sig och jag börjar tokveva hem  betet och efter ett par sekunder tar det tvärstopp. Efter en nervös och hård fight med ett par riktigt goa rusningar landas en grouper. Ett par kast senare krokar jag ännu en som redan i hugget sätter av i en tio meters rusning,  efter ett par minuter lyckas jag landa även denna fisk som visar sig vara den första fiskens tvilling. Båda fiskarna väger ca 3 kilo och tillagas på strandens restaurang kvällen efter. Grouper är nu en av mina favoritfiskar, inte bara fightmässigt utan även matmässigt. Man skulle kunna jämföra groupern med en berggylta på steroider, otroligt rolig sportfisk!

Glad fiskare, tuff och god fisk! 

Grouper nr2 för dagen.

Jag, Joel och Captain Mantaraya.


För ett par dagar sedan lånade jag båten och åkte ut för att utforska en pir jag sett tidigare som såg lovande ut. Ett par dagar tidigare var jag där och fotade lite pelikaner som jagade på små sardiner. Jag träffade även en man där som fiskade efter grouper med sardiner som agn och han förklarade att bästa chansen att fånga dem var precis efter solnedgång då det inte var lika skygga för synliga linor och ljud. Väl framme vid piren tog jag på en 0,40mm fluorkarbon tafs och hoppades detta skulle öka chansen under dagtid att kroka en grouper. Redan på första kastet krokar jag en fisk men som efter några rusningar kapas linan. Jag tar snabbt på en ny jigg men denna gång nedanför en tunn wiretafs. Precis när jag skal kasta ut ser jag ett stim av jack crevalle under båten så jag lägger ett kast ett par meter framför och börjar veva hem betet, efter ett par sekunder tar det tvärstopp, fighten är över efter ett par minuter och upp kommer min första jack crevalle. Jag slänger snabbt i jiggen igen för att kroka en till men stimmet är borta lika fort som det dök upp.

Jäkligt häftig lite fisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar