tisdag 11 oktober 2011

Slutguidat för denna säsong

Säsong uppe i Mehamn har utan tvekan varit en av de absolut bästa månaderna av mitt liv.
När jag först kom hit i våras som praktikant kunde jag inte ens ana de äventyr jag senare under säsongen skulle vara med om. I maj, ett par dagar efter jag tog examen från ForshagaAkademins Ky-Utbildning åkte jag upp hit för att jobba som havsfiskeguide. När jag först kom hit hade ingen någonsin riktat fisket efter hälleflundra eller skrei i vattnen runt Nordkynhalvön. Jag tog utmaningen att som guide utforska Hälleflundrafisket och tillsammans med S-O Larsson från Mieko Fishing har jag kartlagt några ruggigt heta hälleflundraområden och ändå har vi bara skrapat lite på ”ytan”
Till våren kommer nästa utmaning, att hitta storskreien utanför Nordkyn.
Jag har under säsongen här pratat med ett flertal yrkesfiskare om skreifisket och fått tips på vad som låter som ett par ruggigt hetta storskrei-områden.  (Mer om skreifisket kommer inom snart publiceras här på bloggen!

De närmsta månaderna väntar fiske på annat håll då fiskeabstinensen sällan är långt borta.
Just nu hälsar jag på kompisarna på ForshagaAkademin och fiskar lite.
I början av november blir det en veckas fiske på Gotland efter dess vackra silvertorpeder och i mitten av november åker jag till Mexico på lite fiskeäventyr en månad.


Mehamns hamnutlopp

Härlig teckning på denna hälleflundra!



Tunggung



Underbar kväll vid Nordic Safari!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar