onsdag 13 april 2011

Ett hav som kokar av skrei

Tidigt imorse åkte jag och S-O Larson från Mieko Fishing ut med en av campens båtar till utkanten av Mehamnbukten. Vi skulle se om Skreien (lekande torsk) fortfarande var kvar. Innan våra jiggar kom mer än tio meter ner hade vi både torsk på. Vi gjorde en tvåtimmarsdrift och Skreien bara fortsatte hugga och ju längre ut vi kom destå större torskar krokades. S-O tog morgonens största på 13,5 kilo. Mängden skrei var helt gelet men varken jag eller S-O var nöjda utan ville ha fler och större men vågorna blev bara kraftigare och kraftigare så vi åkte tillbaka till campen för lite frukost.
Efter frukosten åkte vi ut med campens lite större båt Viking Explorer tillsammans med campägaren Vidar och gentlemannen Peter.
Denna gången åkte vi längr västerut mot kjöllefjord ochhär var fisket om möjligt ännu mer galet. Dagens ord blev FISK. Efter att ha bänt skrei i sex timmar nonstop var vi alla helt totalt utmattade. Med uppskattningsvis tio skrei över tio kilo och med en topp på 15 kilo var vi relativt nöjda och åkte tillbaka till Mehamn och Nordic Safari. Efter att ha lämnat Barents hav för den här gången lämnas vi alla med samma tank, tanken om ännu större skrei. Att vi förutom det helt galna fisket såg två späckhuggare 50 meter från båten gör ju inte upplevelsen sämre!