måndag 18 juli 2011

Fiske mellan vindarna

Igår hade den hårda västanvinden lagt sig och 6metersvågorna roat sig till lite lugnare 1meters. Jag for ut på hälleflundraguidning med en gäst här på Nordic Safari. När vi kommer ut på havet spricker solen fram mellan molntäcket och gör oss sällskap. På andra driften känner vi att det är massa småfisk nära botten så jag tacklar om till en liten häckla av 0.40mm nylon och en 12cm jigg för att fånga lite färsk betesfisk. När betet närmar sig botten stannar det plötsligt, jag tänker förstås att ett par småsejar huggigt och simmar uppåt men när jag börjar lyfta i spöt tar det tvärstopp och börjar rusa lina. SHIT det är ju HÄLLEFLUNDRA som tagit minijiggen. Minnet att jag bara har 0,40mm nylon som tafs slår mig snabbt så drillningen blir försiktig och utdragen. Efter 6-7 minuters drillning och många nervösa rusningar får jag hälleflundran till båten. 17 kilo enligt hälleflundratabellen och nytt personbästa med ett halvkilo, egentligen ingen märkvärdig fisk alls men eftersom jag drilla med så tunn lina var det ändå en väldigt rolig fight!
Bara fem minuter efter på samma drift får gästen jag guidade en kraftig dragning i sitt spö och motthugget väntades tyvärr inte med tillräckligt länge så krokningen misslyckas. Jiggen han fiskade med var helt ny och när den väl var uppe i båten igen  hängde den knappt ihop strax bakom kroken. Att det var en seriös hälleflundra som var där och provsmakade jiggen råder inga tvivel! Att hålla tillbaka på mothugg är inte lätt att vänja sig vid, att inte vänta med mothugget är troligtvis den vanligaste orsak till ”tappad” hälleflundra. Under förmiddagen hade vi ytterligare några kontakter men inga fler landade hälleflundror. På eftermiddagen dog fisket ut helt, inte ens småfisk som slog i linan eller naffsade på jiggen kände vi. Efter några timmar tilltar vinden på nytt fast denna gång från öster. Idag är vi inblåsta igen men bättre väder utlovas av YR tills imorgon!

 Liten hälleflundra men tuff fight


Häromdagen lyckades även en av våra Österrikiska gäster lura upp en hälleflundra, denna gång en relativt fin storlek, 19 kilo.
Kinnarodden levererar än en gång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar